مقالات و پروژه های معماری-دانشجویی

مقالات و پروژه های معماری

دکوراسیون بر اساس اصول فنگ شویی

فنگ شویی نه دین نه فلسفه محض نه یک هنر است بلکه فنگ شویی دانش محض با کمک گرفتن از هنر و خلاقیت فردی و محیطی برای تحلیل انرژی فضا و کاربران اون فضا در راستای ایجاد فضایی پر از انرژی مثبت ( چی یاشنگ چی ) برای موفق و شاد بودن ساکنان اون فضاست. که به افزایش جریان سودمند انرژی چی در محیط پیرامون ( منزل – محل کار ) ما کمک میکنه . در منزل شما جریان ناهماهنگی میکنه- چون انرژی چی محیط مربوط به شما ، هماهنگ نیست . و شما : کسل – افسرده- دمق و بی حوصله خواهید شد و روابط شما ، آنطور که میل دارید پیش نخواهد رفت . و مثل رودخانه ای است که جلبک ها و موادی زائد در اون باشه و در پیچ و خم ها گیر کرده باشند، پس در نتیجه جریان طبیعی آب دچار خلل خواهد شد و شما ناهماهنگی رو در زندگی خود خواهد دید.

اگر هم جریانات بسیار شدید باشد ، ممکن است به صورت ناملایمات و اضطراب های مکرر و شدید اون رو تجربه کنید و یا ناپایداری در روابط خود خواهيد ديد.


فنگ شويي اين مسير جريان انر‍ژي چي رو در زندگي شما سامان ميده و هماهنگ ميكنه و براي اين كار از عوامل پيرامون شما از جمله : نمادها – رنگها – تصاوير – اصوات – اشكال و ... استفاده ميكنه . و از نوع چيدمان منزل و محيط كار مربوط به شما.

به نظرتان اين محيط بازتابي از سلامتي شما است؟

محل زندگي شما چگونه روي روابط شما اثر دارد؟

اكثر انسانها نسبت به محيط زندگي خود بي توجه هستند و از تأثيراتي كه اين محيط بر وجودشان مي گذارد غافل اند. حال آنكه گفته مي شود محيطي كه در آن زندگي مي كنيم محيط كاملي است كه بر مبناي فعل و انفعالات متقابل نظام خورشيدي ( آسمان )، محيط اطراف 0 (زمين ) و تاريخ تولد ( فرديت ) بنا شده است . بنابراين براي يك زندگي آرام و متعادل ، همنوايي با نظام خورشيدي ، زمين و حتي تاريخ تولد ضروري به نظر مي رسد. اين همنوايي و هماهنگي توسط روشهايي چون فنگ شويي ايجاد مي شود . فنگ شويي دانش و هنر قديمي است كه مطلوب ترين روش هاي زندگي در محيطي مناسب و موزون را به انسان مي آموزد. فنگ شويي مشخص مي كند چگونه با استفاده از رنگهاي مناسب ، وسايل زندگي مناسب و طريقه صحيح چيدمان آنها محيطي نافع براي خود ايجاد كنيد و محيط كار ، تجارت يا خانه خود را به مراكز قدرت تبديل كنيد . در مورد تاريخ دقيق به كشف اسناد و مدارك اندكي متعلق به قرون سوم و چهارم قبل از ميلاد شده اند كه در آنها به صورت غير مستقيم به فنگ شويي اشاره شده است.فنگ شويي در قلب و ذهن مردم معمولي و از طريق زبان رمزي بين استادان و شاگردان باقي ماند و به صورت سينه به سينه رموز اين هنر حفظ شد. به همين دليل تعداد كمي از متون مكتوب آن باقي مانده است. بعضي از محققان معتقدند حكمت و كاربرد فنگ شويي همزمان با مكتوب شدن نظر به بين ( سرد ) و يانگ ( گرم ) و انديـــشه هاي جهان بيني مبتني بر پنج عنصر چيني ، زمين ( خاك ) ، فلز ، آب ، جنگل ( چوب ) و آتش ، مدون گرديده است .

نظريه فنگ شويي رابطه كيهان و انسانها را بررسي مي كند و هدف آن ايجاد وحدت ميان آسمان ، زمين، آسمان و ماده از طريق نيروي تاچي ( نهايت مطلق ) است. چيني هاي باستان اعتقاد داشتند هنگامي كه اين وحدت به وجود آيد، چي نتيجه معكوس ، يعني بدبختي و اختلال و نگراني به بار مي آورد محور اصلي هنر فنگ شويي وحدت ميان آسمان ، زمين و انسان است. چيني هاي باستان در جستجوي وسيله اي براي توضيح نيرو هاي مرئي و نامرئي روي زمين و تأثير مبهم و مرموز اين نيروها بر رفتار انسان بودند. و به دنبال معنويتي بودند كه در هنگام سختي ها و بلايا به آنها پناه بياورند و به آرامش و آسايش برسند. هدف چيني هاي باستان وحدت انسان و طبيعت بود و قصد داشتند با وحدت بين انسان و كائنات به يگانگي برسند. در واقع فنگ شويي با جلوگيري از هدر رفتن منابع و سپس ايجاد انر‍ژيهاي خوب در اطراف انسان موجب مي شود در رابطه متعادل و موزوني بين انسان و محيط پيرامونش برقرار شود و انسان در مي يابد كه با محيط اطرافش يكي است و هر كس به فرا خور نياز خود مي تواند از آن بهره مند شود. يكي ا مهمترين مباحثي كه فنگ شويي به آن مي پردازد محيط كار و زندگي هر كسي از ارتعاشات سالم احاطه شده باشد خود او نيز سالم مي ماند.
·
فنگ شويي در كارآيا از محيط كار خود لذت مي بريد؟آيا به شغل خود علاقه مند هستيد؟لحظاتي كه در محل كار هستيد چگونه مي گذرد؟

هماهنگي ميان همكاران ، معين بودن حدود فعاليتها ، داشتن روح بي پروا و باهمت ، حس ابداع و همچنين ارتباط خوب بين مخاطبان مختلف در محيط كار ، همگي عناصري مي باشند كه موجب فعاليتي بهينه ، مثبت و در حال رشد مي شوند. اين محاسن را مي توان به كمك قوانين فنگ شوي در محيط كار ايجاد كرد. به طور مثال با بررسي چگونه قرار گرفتن شما در دفتر كار ، همينطور وضعيت ديگر همكارانتان و حتي وسايلي كه شما را احاطه كرده اند مي توان موقعيت مؤثر و آرام نظم و هماهنگي بين شما و همكاران ديگر به وجود آورد. گاهي اوقات گردش 45 درجه ميز كار به سمت شرق يا آويختن عكس آبشاري به روي ديوار شمالي دفتر كار ، كمك بسيار مؤثري به هماهنگي و نظم محيط كار مي كند و حتي شما را از آسيب انرژي هاي منفي كه شايد از سوي همكار بد اخلاق و سختگيرتان متوجه شماست در امان نگه مي دارد. شايد سؤال كنيد آيا با اين كارها به نتايج مثبت شخصي دست خواهيد يافت ؟ به نظر عجيب مي رسد، اما بر اساس اعتقاد قوانين فنگ شويي ، حتي يك تغيير كوچك در محلي كه ما را احاطه كرده مي تواند به روان شدن انرژي ( جي ) كه همان انرژي حياتي است- كمك كند از اينرو موقعيتي هماهنگ و متعادل با خود و در ارتباط با ديگران به همراه خواهد آورد . براي مثال رئيس يك شركت بزرگ انگليس كه به خاطر كار طاقت فرسا نگران سلامتي خود بود. به يك مشاور فنگ شويي مراجعه نمود و با انجام پيشنهادات وي پس از مدتي توانست كار خود را بهتر انجام دهد و هم در امور شخصي و هم در محيط كار موفق تر شود. طبق بررسي وضعيت اتاق كار وي مشخص شد كه ميز تحرير او در جهت شرق و صندلي در جهت شمال شرقي قرار داشت . طبق اصول فنگ شويي جهت ميز كار به سمت شمال غربي و صندلي به سمت شرق تغيير يافت. در پس اين قوانين به ظاهر ساده مجموعه اي از مطالعات وسيع وجود دارد كه شامل جريان انرژي چي ، در برقراري توازن ميان ويژگي هاي بين مؤنث و .. و يانگ .. مذكر .. و پنج عنصر چيني ، زمين 0 خاك )( فلز ، آب ، جنگل 0 چوب ) و آتش ، هشت جهت اصلي زمين شمال ، جنوب ، شرق ،غرب، شمال،شرقي ، شمال غربي ، جنوب شرقي ، جنوب غربي ، علم نجوم ژاپني و مربع جادويي است ( در اين مربع اعداد 1 تا 9 به شكلي مرتب شده ند كه اولاً از هر عدد فقط يكبار استفاده شده و ثانياً جمع اعداد هر رديف چه افقي چه عمودي با 15 برابر است. از تركيب موارد مذكور و در نظر گرفتن همه آنها در داخل يك اداره مي توان براي ارضاء مشتريان يك شركت ، همكاري دوستانه بين افراد يك اداره ، ارتباط مؤثر با مراجعين استفاده كرد با بهره گيري از اين دانش كهن حتي مي توان با ايجاد موقعيت هايي همچون تعيين محل قرار گرفتن افراد تأثيرات عميق و كارا بر افراد گذاشت و آنها را با عقيده خود همراه كرد بطور كلي جهت قرار گيري كل بنا و معماري ساختمان ، محل قرار گرفتن ساختمان نسبت به وضعيت خيابان هاي اطراف و طراحي رنگهاي فضاي داخلي و چيدمان وسايل كار مثل وضعيت ميز كار و يا حتي نظم و انضباط وسايل روي ميز كار مواردي هستند كه مشاوران فنگ شوي به آنها دقت داشته و در هر موقعيتي مناسب ترين طراحي را انتخاب كرده و بدين ترتيب در بهبود كيفيت زندگي و كار هر شخص و همينطور كل گروه نقش مؤثري ايفا مي كنند.چيدمان وسايل در فضا :

در حالت كلي مي توان يك الگو ذهني مشخص نمود كه براي اكثر وسايل مورد استفاده ما مثل : ميز كار ، تخت ،صندلي و يك كاناپه و ساير وسايل ديگر كاربرد دارد و بهتر است هميشه به عنوان يك الگو در ذهن ما باقي بماند.

از ديوار به عنوان محافظ پشت سر استفاده كنيم ، اين ديوار براي ذهن شما حكم يك محافظ را دارد و شما با آرامش فكري بيشتري كار مي كنيد 0 شما به ديوار تكيه مي دهيد به در ورودي فضا ديد كامل داشته باشيد . وسط عرض در ورودي ننشينيد ( چون در معرض حجم بالاي انرژي قرار مي گيريد.)چيدمان صندلي:

پشت سر شما حتما ديوار باشد.سمت چپ ميز خود را با استفاده ار يك آباژور ايستاده بلند ببنديد 0 در صورتي كه ديوار در سمت چپ ميز شما قرار ندارد و يا به عبارتي شما در گوشه اتاق قرار نداريد و فقط يك راه عبور براي خود قرار دهيد كه سمت راست ميز شما مي باشد( صندلي شما معمولا در وسط ميز قرار دارد.)آباژور علاوه بر مسدود نمودن مسير نور بسيار مناسبي براي كار و فعاليت شما نيز ايجاد مي كند. چيدمان ميز :ميز شما بايد طوري قرار گيرد كه به كل فضا ديد داشته و به آن مسلط باشيد ( ميز نقطه فرماندهي شما به فضاست.)ميز شما كاملاً روبروي در و در وسط عرض در نباشد.بهتر است از ميزهايي استفاده شود كه از روبرو پاي شما ديده نمي شود.

نكته :در موارد زيادي طراحان دكوراسيون ميزها را طوري در فضا طراحي مي كنند كه ميز و صورت شما رو به ديوار است ، اين نوع طراحي از نظــر فنگ شويي مناسب نمي باشد و باعــــث كاهش موفقيت كاري مي شود ( مثل آتليه هاي معـــماري كه طراحان معمولاً روبه ديوار نشسته و كار خود را انجام مي دهند ( اگــر روبه ديـــوار مي نشينيد حتماً يك آينه در روبروي خود قرار داده تا پشت سر خود را ببينيد.)

 

 

 

نویسنده: احسان کلهری ׀ تاریخ: چهار شنبه 24 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

صفحه قبل 1 صفحه بعد

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید


لینک دوستان

لینکهای روزانه

جستجوی مطالب

طراح قالب

CopyRight| 2009 , ehsan-kalhori.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By: NazTarin.COM